Harry's Horse B-free vliegenmasker

Ga je voor een goedkoop vliegenmasker of een UV werend vliegenmasker? Wat is nou een kwalitatief vliegenmasker? Vorige week testte ik het Amigo vliegenmasker. Deze week is het de beurt aan het vliegenmasker van Harry’s Horse. 
Ik ben benaderd door Budgetruitershop.nl of ik interesse heb in het testen van het Harry’s Horse B-free vliegenmasker. Gezien het seizoen en Esio zijn gevoelige neusje was ik zeer nieuwsgierig naar dit masker. Natuurlijk wil ik deze testen en voorzien van mijn eerlijke mening. Let op: het is een langere blog geworden. 

Harry’s Horse B-free in het kort:
Naam: Harry’s Horse B-free
Prijs: van € 27,95 voor € 26,55
Maten: S, M, L en XL
Kleuren: Grijs
Te koop bij: Budgetruitershop.nl 
Cijfer: 8,5 


Recensie

Afgelopen week kwam de postbezorger en als een kind zo blij heb ik dit pakketje ontvangen. Aangezien het UV netje van Pagony niet helemaal je van het was (zie deze review), ben ik al dagen tweemaal daags aan het smeren met zonnebrand. Niet ideaal! 

Afijn eerste indruk? Wat een lomp ding. Zo! Dat is eruit, maar echt: het lijkt wel het kostuum van een imker van bijen! Meeste vliegenmaskers hebben wel gestikte naden om bijvoorbeeld een deukje te hebben bij de ogen, zodat het niet irriteert. Dit masker heeft een soort stevig materiaal – net als een hoepelring bij een jurk idee - dat het masker ruim weg bij de ogen houdt. Enige nadeel is dat je hem nu niet goed kan opvouwen om op te bergen. Een plus- en minpunt dus. Al vind ik het draagcomfort belangrijker dan dat je het makkelijk kunt opvouwen, maarrrr voor de mensen met weinig kastruimte kan het wel een dingetje zijn.

Twee sluitingen onder de kin

Materiaal en pasvorm

Het materiaal is ontzettend stevig en afgewerkt met een fleecerandje. De neusflap is te bevestigen door middel van een dubbele klittenbandrand. En geloof me: dit is sterk klittenband. Het eraf halen van de neusflap gaat prima, maar man.. het erop zetten (en 100 keer net niet recht plakken) is even iets waar je handigheid in moet krijgen. Deze neusflap ga je echt nóóit ergens in de wei vinden. 
Onderaan de kin zijn twee sluitingen (klittenband) met een van de twee sluitingen die hetzelfde systeem hanteren als de aansnoerneusriem. Dit maakt het masker ruim verstelbaar. 
Maat cob valt exact als een maat cob. Zowel Esio (testpony 1 -  quarter) als de Brittas (testpony 2 – d pony connemara) van een stalgenoot past het masker. Esio heeft een cob / kleine full w.b.t. hoofdstellen en de D pony heeft een cob. Last but not least: de oortjes zijn exact zo groot als Esio zijn oren. Geen ezelgrapjes meer voor Esio. 

                                                            Dubbele klittenbandlaag  

De grote test

Overbezorgd als ik ben sjor ik het masker compleet naar beneden over zijn neus heen. Een luid gebries van Esio volgt: de fleecebontkraag haartjes kriebelen in zijn neus. Nu heeft Esio een gevoelige neus, maar als je zelf continue niest, word je ook niet blij. Na wat passen en meten zit het beter en houdt Esio op met niezen. (inmiddels is het fleecebontrandje al wat nat gesnotterd, lekker dan!). Dat dit puur (paard)persoonlijk is, blijkt wanneer we Brittas hetzelfde masker omdoen. Geen enkele reactie op het neusflapje. Beide paarden lijken gewoon goed te kunnen zien door het masker. Al is de hoepelring bij het oogstuk (zo noem ik het maar even) wel donker wat ervoor zou kunnen zorgen dat ze daar wat minder zien. Dit zijn vooral aannames en geen bevindingen. 
Wat ik wel echt een nadeel vind is de pasvorm met een halster. Juist omdat de pasvorm zo ontworpen is dat het masker niet in de ogen prikt en ruim genoeg zit, is het geen goede combinatie met een halster erover. Of je moet een halstermaat (of 2) groter nemen dan wil het prima. 

Alleen op deze manier kun je hem opvouwen

Conclusie

Jeetje, wat een verhaal is het geworden. Op een of ander manier had ik hier veel meer over te vinden. Misschien juist omdat het zo’n apart geval is. Oké eerlijk is eerlijk: mooi is anders. Functioneel? Absoluut! Sterk? Jazeker. Over het algemeen aan de eisen voldaan? Absoluut. 
Handig om op te bergen? Nee. Het vliegenmasker is multifunctioneel en sterk. Daar krijgt het zeker pluspunten voor. Daarnaast kun je de neusflap losmaken en zit het masker nooit in de ogen van je paard. Het masker had iets meer geperfectioneerd mogen worden met name door het lompe uiterlijk. In vergelijking met andere maskers is ie minder flexibel.
Ik vind het een zeer degelijk vliegenmasker van goede kwaliteit en een originele insteek. Er had nog wat meer over de uitwerking nagedacht mogen worden, maar dit is zeker een aanrader om te kopen. Sowieso als vliegenmasker, maar ook voor paarden die snel verbranden. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?