KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?


Als een kind in de snoepjeswinkel zo blij was ik vorige week in de ruitersportzaak. Aangezien Esio niks past van mijn vorige pony – dat is wel balen – was ik opzoek naar een nieuw hoofdstel. En dan begint het met keuzes maken: welk hoofdstel kies ik en met welk type neusriem? Hoofdstellen zijn er in verschillende materialen, vormen en types. Benieuwd welk hoofdstel bij jullie past? Lees dan vooral verder!

 

© PhotoNindatu

Om te beginnen zijn er verschillende soorten hoofdstellen: Engels, Mexicaans, stang en trens, bitloos en western. Zoals je ziet, en misschien al wist, zijn er dus naast verschillende neusriemen ook nog eens verschillende soorten neusriemen. Belangrijk: een neusriem mag nooit te strak zitten. Dit kun je checken door 2 vingers tussen de neusriem en de neus te leggen. Als dit erg moeilijk gaat, betekent dit dat de neusriem te strak zit! In deze blog behandel ik voornamelijk de meest gangbare hoofdstellen.  

'

Hoge neusriem

Het Engelse hoofdstel: een van de meest gebruikte hoofdstellen. Het traditionele hoofdstel is het Engelse hoofdstel met een hoge neusriem. Dit type neusriem wordt ook gebruikt voor het stang & trens hoofdstel vanwege de vrijheid die de neusriem biedt aan de paardenmond. Ook met een bit - dus geen stang en trens - geeft dit hoofdstel minimale inwerking op het paardenhoofd, mits goed bevestigd. Voor jonge paarden kan deze neusriem iets te onrustig zijn, omdat de neusriem er niet voor zorgt dat het bitje extra stil in de mond ligt. 

In het kort:

-          Geschikt voor stang en trens

-          Veel bewegingsvrijheid in de mond en weinig druk op het paardenhoofd. 

-          Neusriem loopt onder de bakstukken door ongeveer 2 vingers onder het jukbeen.


Vind hier verschillende hoge neusriemen bij Agradi.nl: klik! 

© PhotoNindatu



Gecombineerde neusriem

Een variant van de hoge neusriem is de gecombineerde neusriem. Het is eigenlijk een hoge neusriem met een extra riempje, nameljik de 'sperriem'. Vele denken dat het woord sperriem bedoelt dat je de mond ermee 'dicht spert/snoert'. Dit is absoluut niet de bedoeling van deze neusriem. De sperriem moet ervoor zorgen dat het bit stabiel en rustig in de mond ligt. Het gecombineerde hoofdstel is een van de meest gangbare hoofdstellen. Mits goed bevestigd geeft dit hoofdstel geen sterke inwerking. 

In het kort:

    - Geschikt voor de meeste type paarden

    - Geen sterke inwerking 

    - Extra riem om het bit stabiel in de mond te laten liggen 


Vind hier verschillende gecombineerde hoofdstellen bij Horze.nl: klik! 

 

©  PhotoNindatu



Lage neusriem

Een andere variant van het Engelse hoofdstel is variant met de lage neusriem oftewel de Hannoveraanse neusriem. Deze neusriem loopt over het bit en zorgt hierdoor voor een stille ligging van het bit. Uiterst geschikt voor jonge paarden of beginnende ruiters met een onstabiele hand. Deze neusriem geeft druk op de mond, neus en onderkaak van het paard. Let erop dat de neusriem niet te laag zit, want dan belemmert hij de ademhaling van je paard.

In het kort:

    -  Geschikt voor jonge paarden of beginnende ruiters 

    -  Zorgt voor een rustig bit

    -  Deze neusriem mag niet te laag zitten en zit over het bit heen laag op de neus. 


Vind hier hoofdstellen met een lage neusriem bij Dekroo.nl: klik! 



Bron: Pixabay


Mexicaans hoofdstel

Een hoofdstel dat we vaak in de springsport zien terugkomen is het Mexicaanse hoofdstel. Deze neusriem is gemaakt uit één stuk leer wat ervoor zorgt dat het erg stabiel ligt en niet schuift. Het hoofdstel heeft een iets scherpere inwerking op het moment dat het paard de mond opent en het geeft extra druk op de neus. Dit hoofdstel geeft wel veel ruimte aan de luchtwegen en bovenste zenuwbundel. Beide erg belangrijk in het springparcours of bij bijvoorbeeld sporten als eventing. Door de scherpere inwerking vind ik het hoofdstel niet erg geschikt voor jonge net beleerde paarden. 

In het kort:

    - Zeer geschikt voor spring- en eventingsport wanneer men net wat meer controle wil hebben

    - Werkt scherper in op de neus, maar geeft de luchtwegen meer ruimte dan een ander hoofdstel

    - Bestaat in twee varianten: met een hoge of normale Mexicaanse neusriem. 


Vind hier verschillende Mexicaanse hoofdstellen bij Divoza.com: klik! 


Bron: Pixabay



Western

Aangezien ik geen westernruiter ben, hoop ik dat ik het duidelijk genoeg uitleg. Het western hoofdstel verschilt van het Engelse hoofdstel op enkele punten, zoals het ontbreken van een neusriem. Hierdoor geef je het paard enorm veel vrijheid in het hoofd wat als zeer positief kan worden ervaren. Daarnaast kun je voor drie soorten frontriemen kiezen: one, double of split-ear. Bij het one-ear hoofdstel zit er om een oor een leren kopstuk. Bij de double-variant heeft elk oor een aparte lus. Bij de laatste variant ontbreekt het kopstuk. De bakstukken gaan direct over in lussen die over beide oren geschoven worden. 

In het kort:

    - Veel vrijheid voor het hoofd 

    - Twee aparte teugels 

    - Drie verschillende type frontriemen


Ik wil enorm graag meer leren over western. Ik vind het tuig schitterend en de manier van rijden intrigeert me enorm. Mocht er een westernruiter zijn die op dit moment deze blog leest en denkt: dat kan ik nog beter uitleggen. Reageer gerust! 


Vind hier verschillende westernhoofdstellen bij ruiterhart.nl: klik!


©  PhotoNindatu



Overige hoofdstellen

Misschien is het je al opgevallen: er zijn steeds meer anatomische hoofdstellen. Deze neusriem is zo ontworpen dat ie de gevoelige plekken van het paardenhoofd ontziet. En van deze hoofdstellen is de Rambo Mickler. De hoofdstellen zijn niet goedkoop, maar ik lees veel positieve verhalen erover. Binnenkort schrijf ik meer over deze hoofdstellen, want ik wil er zelf een product review over schrijven. Nog even geduld! 


Nieuwsgierig? Check alvast hier de anatomische hoofdstellen van Epplejeck.nl: klik! 


Bitloos
Bitloos rijden wordt steeds populairder. Logisch dat vele merken hierop inspelen en met verschillende hoofdstellen komen. Wanneer je bitloos rijdt, komt de druk ergens anders vandaan dan van het bit. Er bestaan verschillende bitloze optomingen met elk hun eigen werking:
1. Sidepull - druk op de neus 

2. Kaakgekruist - druk op de neus, kaken en nek van het paard

3. Kingekruist - voornamelijk druk op de kin en neus 

4. Hackamore - druk op de neus, kin en nek. Hoe langer de scharen, hoe groter de druk 

5. Bosal - druk op de neus 


Aangezien bitloos best een vak apart is, wil ik hier binnenkort een volledige blog aan wijden. Om deze reden heb ik de opsomming kort en krachtig gehouden.


Vind hier verschillende bitloze hoofdstellen bij de budgetruitershop.nl: klik! 



Zoals je ziet zijn er ontzettend veel mogelijkheden om het juiste tuig voor jouw paard te kiezen. Wat zijn je trainingsdoeleinden? En hoe ervaren ben je zelf? Onthoud goed dat het bit of hoofdstel zo scherp is als de ruiterhand. Uiteindelijk kun je met elk hoofdstel of bit vriendelijk zijn of juist teveel druk geven. Ook is ieder paard anders en reageert hij op zijn eigen manier op jouw nieuwe hoofdstel.

Ik wil daarom graag afsluiten met enkele tips voor je een hoofdstel kiest of aanschaft:

1. Leen hoofdstellen van stalgenoten om te kijken wat bij jullie past

2. Let goed op waar je paard gevoelig voor is. En hier bedoel ik natuurlijk niet mee dat je juist iets kiest, waar hij gevoelig is. 

3. Vraag advies in de ruitersportzaak 





Reacties

  1. Hoi Elin,

    Wat een ontzettend leuk en goed omschreven artikel over hoofdstellen ,nu zijn er inderdaad zo ontzettend veel dat je "door de bomen het bos niet meer ziet!" ( blijft toch een leuke uitdrukking)

    Zelf ben ik ook al jaren lang actief in de paardensport en alles wat omtrent paarden te doen is.Van ouds heen ook keek ik gewoon wat vooral "Mooi"stond wel wilde ik altijd een zacht leder verwerkt hebben in het hoofdstel en ook het afsnoeren van een mond is tegen mijn principe en zo onnodig !

    Maar in de loop van de tijd leer je..... dus nu net een nieuw hoofdstel aangeschaft en dit is van Claridge House het Hoofdstel Soft & Anatomisch rosé goud te verkrijgen bij Ruitersport Kramer te Duitsland.

    Dit hoofdstel is speciaal anatomisch gevormd en ontziet dus de zenuwen rondom het hoofd en ook extra breed in het kopstuk achter de oren heeft zelfs de lichte vorm van de oorschelp.Ook heeft het geen keelriem en is het echt super en super zacht zelf had ik nooit nog zoiets gevoeld.
    Ik vind het echt een enorme aanrader omdat het ook veel vrijheid om het bit geeft (komt nergens tegen aan i.v.m ronde boog) en ik vernam echt veel verschil ....
    Een stillere aanleuning .....een zeer fijne en exacte inwerking.....en vooral het belangrijkste een happy horse !!!!!!!!!!

    Nou hierbij mijn toevoeging in dus een anatomisch hoofdstel .
    Veel liefs Esther Heis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Elin,

    Voor mij een anatomisch bitloos hoofdstel van Barefoot, de pfysio contour. Bitloos, omdat ik dat heel verantwoord vind, qua paardenwelzijn, uitzonderingen op allerlei gebieden daargelaten uiteraard en anatomisch, tja, dat behoeft geen nadere uitleg als je je eens echt verdiept in de anatomie van het paardenhoofd.

    Fijne dag!
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?