Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?

Dierenartsen, ruiters en staleigenaren: iedereen heeft het vast weleens voorbij zien komen of er zelf mee te maken gehad: je paard heeft lichamelijke problemen. Hoe sterk onze paarden er ook uit zien: peesblessures, rugproblemen of pijnlijke spieren komen vaker en sneller voor dan je denkt. Het herstel hiervan gaat meestal langzaam en is een intensief kostbaar proces, voor zowel de eigenaar als het paard. Tel daarbij op: heel veel meningen, supplementen, dure behandelingen en een verdrietige eigenaar. 



Voor wie ons hele verhaal wil lezen, verwijs ik je door naar een andere blog. In het kort heb ik een pony die gediagnostiseerd is met PSSM type 1 en calcificatie van de tussenpees. Door middel van lasertherapie en met het gebruik van de Vitafloor is gebleken dat een deel van de kalk verdwenen is. Een klein wonder gezien dit in principe niet mogelijk zou zijn. Ook voor zijn PSSM werkt de Vitafloor verlichtend. Hoewel PSSM niet te genezen is, heb ik wel het idee dat hij meer ontspannen is in zijn lijf. 


Wat is de Vitafloor?

De Vitafloor is een trilplaat waar een paard op kan staan, zoals hieronder afgebeeld. Ze bestaan er in verschillende modellen. De modellen zijn te huur, te koop of worden door verschillende stallen beschikbaar gesteld (tegen een bepaald tarief). 


Hoe werkt de Vitafloor?

Het principe van de Vitafloor werkt door het gehele lijf te stimuleren met trillingen (Whole Body Vibration) en is jaren getest door de vermaarde Uppsala landbouwuniversiteit in Stockholm alvorens het op de markt gekomen is voor consumenten. De trillingen zorgen voor spierstimulaties zonder dat het paard belast wordt en verbeteren de bloedcirculatie. Daarnaast warmt je paard zijn romp op en koelen de benen juist af, ontspannen zijn spieren en zorgt een verbeterde doorbloeding ook voor een goede zuurstoftoevoer naar alle vitale organen. 

Opwarming van het lichaam na 10 minuten op de Vitafloor (rechtsonder het resultaat). 


Om de doorbloeding te stimuleren bij Esio zijn peesblessure werd mij aangeraden om te stappen op het harde. Ondanks dat dit bij lange na niet zo effectief is als bijv. de Vitafloor kan ik me voorstellen dat dit een goedkope en relatief gemakkelijk uit te voeren optie is voor velen. Kanttekening: met een jong, nog niet verkeersmak paard is dit best wel een opgave kan ik je vertellen.

 

 Voor mij werkt de Vitafloor dus niet alleen een stuk beter, maar het is ook veiliger. 

Gezien ik niet zomaar iets doe en altijd alles uit zoek, heb ik aan Vitafloor ook wat onderzoeksresultaten gevraagd. Meer info vind je op www.horse-control.com of de Nederlandse site van Vitafloor

Een paard met letsel aan oppervlakkige buigpees. Foto linksboven is voor de behandeling. Rechtsonder na 1/2 maand. 

Waar gebruik je de Vitafloor voor?

De Vitafloor wordt door particulieren, stallen, dierenartsen en revalidatiepraktijken gebruikt als hulpmiddel preventief tegen blessures, ondersteuning tijdens of van blessures, warming up of cooling down voor of na de training en ter ontspanning van het paard.  
Door het gebruik van verschillende frequenties van de Vitafloor kun je gericht problemen, zoals peesproblemen en bot gerelateerde problemen Disclaimer: het is geen wondermiddel dat je eenmalig gebruikt, waardoor je paard nergens last van heeft. 
De Vitafloor helpt ook verschillende vormen van koliek bestrijden (bijv. verstoppings- en gaskoliek, slokdarmverstopping). Ze je paard er bij de eerste symptomen op maar bel wel altijd een arts!

De Vitafloor huren of kopen? Of uitproberen op een van de volgende stallen.

Waarom dit geen sponsor blog is

Ik kan me voorstellen dat je na dit artikel nog wat voorzichtig bent of misschien niet de middelen hebt om per direct een Vitafloor aan te schaffen. Voorzichtig zijn mag en vooral met alle hulpmiddelen en supplementen die je om de oren vliegen, kan ik me voorstellen dat je nu ook denkt: weer zoiets wat zogenaamd alles oplost. 

Met een klein beetje boerenverstand is het wel goed voor te stellen dat trillingen een lijf stimuleren. Doorbloeding zorgt voor genezing en meer zuurstof. Die optelsom is weer goed voor het hart, de organen en de spieren. In plaats van het opwarmen van het lijf door een externe bron geef je het lichaam zelf de mogelijkheid om dit met een klein beetje hulp van buitenaf te doen. Dit argument wordt ook ondersteund door de foto’s van het onderzoek Je paard hoeft zelf geen inspanning te doen (alleen maar te staan), waardoor je geen overbelasting kunt krijgen of met een jong paard langs een verharde weg te lopen (zoals in mijn geval). 

Ondanks dat het geen toverstokje is dat al je problemen oplost, zie ik wel wat het allemaal wel kan. Give it a shot. Je kunt hem huren, kopen of naar een van de genoemde stallen gaan om het eens uit te proberen. Zij bieden de Vitafloor aan als dienst voor paarden van buitenaf. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!