Pagony UV neusbeschermer

Een lampenkap voor paarden. Ken je ze? De neusbeschermers. Om eerlijk te zijn had ik ze echt nog nooit gezien. Tot het moment dat ik een pony kocht met een vrij witte roze snoet: Esio. Bezorgde stalgenoten kwamen om en om met goedbedoeld advies: kijk uit met zonnebrand! En daar hebben ze een punt. Laat dat nou net zijn waar deze Pagony neusbeschermer voor dient: de paardenneus beschermen tegen de zon. Althans dat staat in de productomschrijving.

 


In deze blog ga ik het hebben over de Pagony UV neusbeschermer. ‘’ De Pagony UV neusbeschermer, beschermt de neus van uw paard of pony tegen de felle zon. Ideaal voor paarden met een doorlopende bles.’’ Luidt de beschrijving.

 

Pagony UV neusbeschermer in het kort

Naam: Pagony Neusbeschermer

Prijs: € 12,95

Maten: S, M en L

Kleuren: wit

Te koop bij: divoza.nl 

Cijfer:


Recensie

Allereerst wil ik benadrukken hoe belangrijk producten tegen zonnebrand bij paarden zijn. Ik heb foto’s en ervaringen gezien/gehoord en daar word je – en je paard – echt niet vrolijk van. Voorkomen is beter dan genezen en daarom ging ik op zoek naar een neusbeschermer. Mijn eisen waren: UV werend, los van het vliegenmasker en niet te prijzig. Zo kwam ik uit bij de Pagony. En op de site van Divoza staan een aantal positieve reviews: bestellen die hap! Een kleine week later – andere product was helaas niet op voorraad – kwam mijn pakketje binnen. Tot die tijd heb ik voornamelijk zonnebrand factor 50 gesmeerd en vooral gehoopt op weinig zon. In een handige fancy doorzichtig tasje werd Esio’s mondkapje geleverd – niet tegen corona, maar tegen de vliegen – en mijn oordeel kan beginnen.


De neusbeschermer heeft aan de bovenkant klittenband zitten. Het is de bedoeling om hier de neusriem van je halster door te halen als aanhechtingspunt. Op de achterkant van de UV neusbeschermer (niet te zien op de foto) zit een verdikt zacht stuk die op de neus rust. De stof van het masker zelf is een fijnmazige stof, zoals een vliegendeken die ook heeft en dat is even een tegenvaller. Op de foto van Divoza lijkt het een ondoorzichtige stof en dit is juist een van de redenen geweest dat ik voor dit masker koos. Daarnaast staat het ook nergens in de beschrijving beschreven. Het zachte stukje voor op de neus (ook niet te zien op de foto van Divoza) is dan weer een positieve verassing. Het voelt enorm zacht aan en als dit op mijn neus zou rusten zou ik een heel tevreden mens / paard zijn! 

Verder niet veel op of aanmerkingen. Voelt redelijk stevig aan, maar dat zal de tijd uitwijzen.




De test

Esio reageert er direct goed – of eigenlijk nauwelijks – op. Het ziet er alleen niet charmant uit, maar dat is bijzaak. Wanneer je het klittenband exact goed op elkaar plakt (het plakstuk op het ruwe gedeelte) dan is de ruimte ertussen (waar de neusriem van je halster zit) veel breder dan het halster zelf. Hierdoor zit de neusbeschermer al niet stevig, omdat hij teveel ruimte krijgt om te bewegen. Op zich is dat geen probleem, mits het verdikte stuk ook even breed was als het klittenband deel. En laat dat nou net niet zo zijn. Op het moment dat ik de neusbeschermer goed doe – lees: goed wurg in het halster en in plaats van ruw stuk op plak stuk netjes plak alles gewoon zo strak mogelijk vastklem – blijft het verdikte stuk even netjes zitten op de neus. Nog geen anderhalf uur later schuift het verdikte stuk zodanig dat ie half onder de neusriem van het halster zit. Doordat dit stuk breder is, gaat het hele halster ook bij de neusriem gekker zitten.


Ik weet niet of Esio nou zo’n gevoelig jongetje is of dat de stof te ruw is, maar na exact een dag weidegang tref ik hem aan met lichte schuurplekjes op zijn neus. Wil je je paard beschermen tegen zonnebrand, beschadig je hem met het middel dat hem zou moeten beschermen. Na een dag Purol smeren – vaseline dus – is zijn neus redelijk hersteld, maar hé dit moet niet de bedoeling zijn.

Daarnaast nog iets: het.blijft.niet.zitten. Ik heb hem in deze week testen bijna geen enkele keer aangetroffen met de neusbeschermer OP de neus in plaats van half ernaast.

Gevolg: ik sta weer dagelijks voor mijn werk aan te smeren en vooral te duimen dat de zon niet te heftig is én de neusbeschermer enigszins blijft zitten.

Het materiaal is wel super makkelijk schoon te maken en na regen droogt het snel op. Dat is dan wel weer positief. Verder hindert hij niet tijdens het gras eten wat weer positief voor Esio is. 

 


Conclusie

De prijs? Leuk! Het idee? Ook goed! Het materiaal? Niet geheel zoals verwacht aan de hand van de beschrijving en foto’s die op de website staan. De uitwerking? Dat kan beter. 

Oh wat baal ik hiervan zeg. Ik heb dit natuurlijk ook teruggekoppeld aan Divoza. Zij gaven te kennen nog geen klachten gehad te hebben over het product. Het kan natuurlijk zijn dat Esio zo’n vreemde pasvorm heeft of dat ik het op een of ander gekke buitenaardse manier zo’n simpel systeem toch nog verkeerd doe, maar ik ben helaas best teleurgesteld.

Positief puntjes: het is wel het uitproberen waard, omdat de prijs zo laag is. Daarnaast is het een wit masker wat ook helpt tegen de vliegen. Je kunt hem natuurlijk ook op buitenrit gebruiken ;)



 


Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?