Kaptoom QHP

Een bitloos hoofdstel zie je in verschillende vormen. Denk bijvoorbeeld aan een sidepull voor je paard of een kaptoom. Een kaptoom is een paardvriendelijke bitloze optoming. Er zijn verschillende type kaptomen. Denk aan een kaptoom met ijzeren neusriem of juist een kaptoom optoming zonder ijzer. In deze review schrijf ik over de traditionele kaptoom oftewel eentje van de academische rijkunst. 


Kaptoom QHP in het kort: 

Naam:  Kaptoom QHP

Prijs: € 62,96 (originele prijs: € 69,95)

Maten: cob, full 

Kleuren: zwart

Te koop bij: Drunensruiterhuis.nl 

Cijfer: 6.8 


Recensie

Op aanraden van mijn osteopaat ben ik op zoek gegaan naar een bitloze optoming voor Esio. Je kunt met een kaptoom longeren of grondwerken. Zoals altijd ben ik eerst op onderzoek uitgegaan naar de werking van een kaptoom. Na lang twijfelen heb ik gekozen voor een kaptoom met ijzer in de neusriem, zodat mijn hulpen zonder ruis binnen komen. Een uitgebreide uitleg met verschillende bitloze optomingen komt in een andere blog. 

Oké tot zover het technische verhaal. We gaan door met de review waar je vast met spanning op zit te wachten. Ik was sowieso op zoek naar een lederen kaptoom met ijzer in de neusriem. Verder vind ik het belangrijk dat het materiaal zacht is en ruim aanpasbaar.  Aangezien Esio een tussenmaat heeft, is het normaliter erg moeilijk om iets passends te vinden. Een hele waslijst eisen, maar voldoet de kaptoom?

Allereerst voelt het leer TOP aan. Overal is het zacht, goed afgewerkt en soepel. Deze multifunctionele kaptoom kun je ook gebruiken als hoofdstel door de bijgeleverde bakstukken. Hetgeen wat direct opvalt is het missen van de keelriem. Tenminste op de plek waar hij normaliter hoort te zitten, zit een gapend gat. Juist iets lager zit er een andere riem. Bij andere kaptoom optomingen zie je vaak dat beide riemen eraan zitten. Tijdens de test leerde ik dat het missen van de keelriem wel degelijk uitmaakt, maar daarover later meer.


De pasvorm en maat is prima. Hij past niet alleen op Esio (Quarter type: cob maat met een brede kaak), maar ook op een normale NRPS met een cob maat. Het kopstuk is anatomisch. Dat vind ik erg belangrijk en prettig. 

Het leer is op het begin erg stijf en dit kost wel een periode om soepeler te worden. Het betekent niet dat de pasvorm hieronder lijdt: de neusriem vormt zich mooi naar Esio zijn neus. 

Ook aan de stevigheid ontbreekt niks: elk product wat ik uitprobeer ga ik vaak hardhandig te lijf om te checken hoe stevig het product is. Mijn eerste indruk: pluspunten voor de kaptoom! 


Longeren met een kaptoom

De grote test vind plaats in de longeercirkel. Hoe werkt het product en doet ie wat hij belooft? Spoiler: mwah. Ik wil sowieso benadrukken dat je niet zomaar met een kaptoom kan longeren. Dit had ik enorm onderschat. Misschien komt het door de druk op de neus of het missen van het ‘bekende bit’, want Esio kent maar een stand: hard gaan! 

En dat is ook direct waar het mis gaat met de kaptoom. Op het moment dat ik de lijn aan de middelste ring bevestigd heb, draait het complete hoofdstel mee. Het werkt natuurlijk ook niet mee dat Esio niet ontspant. Er ontstaat veel druk op de kaptoom en glijden is natuurlijk niet geheel onoverkomelijk. Toch schuift de kaptoom zodanig dat ik amper hulpen nog kan geven. Helaas, minpunten voor de kaptoom wat betreft het gebruik. Wanneer ik de kaptoom strakker bevestig, gaat het al beter, maar zelf ben ik geen voorstander van de boel strak trekken.  


 Conclusie

Ben ik heel blij? Mwah, nog niet. De pasvorm en het materiaal zijn absoluut super. Daarnaast is ie multifunctioneel en dat vind ik enorm positief. Je hebt twee dingen voor de prijs van een. De prijs/kwaliteit verhouding is ruim voldoende.  Het leer doet er even over om helemaal soepel te worden, maar dit belemmert de pasvorm niet. 

Alleen dan.. hetgeen waarvoor ik hem wil gebruiken. Daar loopt het mis, want de kaptoom schuift. 

Kleine kanttekening: Esio is geen gemakkelijke testpony. Gezien hij veel druk op de kaptoom uitoefent en nog weleens wil losbreken. Tot zover een ruime voldoende: 6,8.

Reacties

  1. Voor mij ook hier de Barefoot Physio Contour met kaptoomneusriem deze keer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie dat ik hier als unknown weergegeven word. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Groetjes, Marian Lammers

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?