De kracht van positiviteit: ons verhaal in De Hoefslag.

Vorige maand ben ik gevraagd voor een interview voor het paardenmagazine ‘De Hoefslag’. Een prachtige kans om paardenmensen een andere kijk te geven op het houden van paarden, maar ook een hart onder de riem voor mensen die in een soortgelijke situatie zitten. #staypositive

In deze blog een samenvatting van ons verhaal in De Hoefslag. Lees het gehele verhaal hier of wacht op de blad editie van april. 


De paardensport

Alle paardeneigenaren weten hoe prachtig onze paardensport kan zijn. Samenwerken met een dier dat minstens 5 keer jouw gewicht heeft, de paardentaal spreekt en voor zichzelf kan denken. Soms staan we er niet bij stil hoe bijzonder deze samenwerking is. Wanneer je zo intensief samenwerkt, ontstaat er een hechte band. Ik spreek niet meer van een sport of hobby; mijn paard is mijn maatje. En daar.. doe je heel veel voor. 

© methafotografie


Van aankoop tot aan blessureleed 

Een jaar geleden werd ik verliefd op een prachtige bonte pony met twee blauwe ogen: Esio. Na vier maanden na aankoop veranderde deze droom steeds meer in een nachtmerrie. De ontdekking van de spierziekte PSSM én terugkerende blessure aan zijn pees zorgde ervoor dat mijn sportpony in het meest positieve scenario als grasmaaier ingezet kon worden.  


Positieve mindset 

Momenten van teleurstelling en verdriet volgden. Bij elke teleurstelling was mijn eerste gedachte: wat kan wel? Wat moeten we doen om dit beter te maken? Tel daarbij de hulp uit verschillende, soms onverwachte, hoeken op en je komt al heel ver. Na vele dierenartsbezoeken, behandelingen en adviezen verder kregen wij steeds meer grip op de situatie. Mijn advies? Schakelen, samenwerken en doorzetten. Vergeet het financiële gedeelte niet, want dierenartsen werken niet gratis. (Dit is ook exact de reden waarom je bij aankoop van een paard genoeg spaargeld moet hebben!). 


Een van de bezoeken aan Wolvega paardenkliniek

De toekomst

Nu ik een jaar na aankoop dit verhaal typ, kan ik mij bijna niet meer voorstellen hoe onwetend ik vorig jaar nog was. Niet wetende dat mei 2020 de vierde en laatste keer was dat ik Esio reed. 

Voor mei 2021 staat het eerste ritje weer gepland. Op voorbehoud natuurlijk, want je weet nooit of PSSM de kop weer op steekt, maar ook dat zien we wel weer. We plannen niks meer, maar genieten van elk moment. #stayhappy

Liefs Elin en Esio 

Esio nu (bovenste foto) en vorig jaar (onderste foto) 

Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?