Paardrijden geeft mij vrijheid #ditdoetpaardrijden

De paardensport is de laatste tijd in opspraak en dat vind ik jammer. Het is een prachtige sport die voortkomt uit de liefde voor paarden. Daarom ben ik maar al te blij met dit fantastische initiatief van KNHS en FNRS met #ditdoetpaardrijden



Paardrijden geeft mij vrijheid. Samen met je paard op buitenrit en genieten van de natuur. Of juist een intense training om de doelen te bereiken die je voor ogen hebt. Hoe bijzonder is het om een band te vormen met een dier van minstens 10 keer jouw gewicht? Een dier met zijn eigen gedachtes, eigen wil en zijn eigen taal spreekt.
Paardrijden is een hobby beoefenen, een lifestyle en een huisdier hebben ineen.
Met mijn blog Ruiter Review probeer ik verschillende onderwerpen aan te kaarten. Informatief, vermakend en natuurlijk ook de eerlijke recensies over producten, want paardrijden is niet alleen super leuk maar er hangt ook een prijskaartje aan.



Voor mij begon deze hobby 20 jaar geleden. Als klein meisje mocht ik op de verzorgtinker van mijn moeder zitten. Als driejarige kon ik natuurlijk niet eens bij de beugels, maar met een slag (of drie) kon ik mijn voeten (met regenlaarsjes) in de beugels krijgen. 
Na twee jaar mocht ik het zelf proberen op een eigenwijze shetlander Nimo. Toen ik daar met een koprol vanaf gleed was het toch echt tijd voor een cap die wél paste (zo ging dat in die tijd). Kleine lesjes konden beginnen. Limo dacht er alleen wat anders over en geregeld lag ik er meer naast dan dat ik erop zat. Niet dat ik van hoog viel hoor met zijn 90 cm. 
Zo begon de paardenliefde. Inmiddels zijn we vier jaar manegelessen, 10 jaar een eerste eigen pony en een halfjaar een nieuwe pony (Esio) verder.


Mijn liefde voor paarden heeft ups en downs gekend. Momenten dat ik niet bij de manege weg te slaan was tot momenten dat ik amper tijd had door interesses in andere dingen dan paarden. (laten we dat puberteit noemen.) Daarnaast betekent paarden houden ook zorgen hebben. Een peesblessure of erger nog ..hoefkatrol zit in een klein hoekje. Dan kom je voor beslissingen te staan waar je nooit over na wil denken. Wanneer is het genoeg? Wanneer heeft je paard pijn? Wat is paardwaardig? Allemaal moeilijke vragen waar je niet 123 een antwoord op hebt. Bij houden van hoort ook afscheid nemen. Ook dat heb ik pijnlijk mogen ervaren 18 juli 2019. 

Gelukkig maakt verdriet weer plaats voor liefde. 23 maart mocht Esio met mij mee naar zijn nieuwe huisje. Een nieuw tijdperk van vreugde en ontwikkeling breekt aan. Samen beter worden, elkaar leren vertrouwen en kennen. Samen buitenritten maken tot de zon ondergaat.

Ja, paardrijden is mijn lifestyle, mijn hobby en mijn leven.

Paardrijden geeft mij vrijheid. 

Meer informatie over het initiatief vind je op de website van ditdoetpaardrijden. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?