Vitamine E oil

Een jong paard met stijve spieren is gebaad bij een goed supplement, zoals vitamine E. In het verleden heb ik vitamine e + selenium voor paarden bijgevoerd aan mijn vorige pony Meranti. Dit supplement is goed voor paarden die spierbevangen zijn geweest. In Esio zijn geval mistte ik net dat beetje extra hulp na een zware training. Op aanraden van mijn osteopaat heb ik een natuurlijke vitamine olie gekozen. Ik kon deze variant enkel op een kleine webshop vinden. De andere varianten zijn alleen te koop in buitenlandse webshops. 



Equimins Vitamin E oil in het kort
Naam: Equimins Vitamin E oil
Prijs: € 70,00 
Maat: 500 ML 
Te koop bij: www.dutchequishop.com
Cijfer:

Dit zijn de moeilijkere recensies. Ik ben natuurlijk geen dierenarts, dus deze recensie is puur gebaseerd op mijn ervaring. In de recensie refereer ik naar mijn ervaringen met andere vitamine E supplementen, namelijk de synthetische vorm. Op die manier probeer ik dit product te beoordelen. Gezien ik geen bloedtesten kan doen, is dit ook de enige manier om te testen. 


Recensie:

In een onderzoek heb ik gelezen dat natuurlijke supplementen beter opgenomen worden dan de synthetische vorm. In het verleden gaf ik Meranti een schepje (20 tot 60 gr.) per dag. Een synthetische vorm is meestal veel goedkoper dan deze olie. (meestal rond de 25 euro per kilo). Dan schrik je wel even wanneer je zeventig euro aftikt voor wat olie. Goed nieuws: je hebt maar 3 tot 5 ml per dag nodig. Tot zover even het financiële plaatje. 
Zoals ik al vertelde is het product moeilijk verkrijgbaar. Dit vind ik wel enorm jammer. Gezien onze paardenhobby al genoeg kost, is het prettig wanneer je een product bij verschillende webshops kan vinden om zo toch de beste prijs uit te zoeken. Het is niet perse een minpunt voor het product, maar dit is wel een verbeterpunt voor het merk op zich. 
Om exact de 3 tot 5 ml af te meten, heb je een plastic spuitje nodig. Deze haal je voor 0,80 cent bij de apotheek. Wel even iets om aan te denken. Verder is het een enorm plakkerige substantie. Het valt dus ook direct tegen hoe gemakkelijk je dit geeft. Je wil het spuitje er niet te ver in doen, omdat ie dan helemaal plakkerig wordt. (Spoiler: het spuitje heb ik een week volgehouden. Daarna moet je met halve ninja moves een spuitje eruit halen en het flesje half schuin houden, omdat ie natuurlijk per keer leger gaat. )
Het is wat dat betreft wel rot spul: het plakt echt vreselijk. Anderzijds heb ik altijd zo’n hekel aan die poedertjes. Wanneer je net zoals ik op een stalling staat, heeft niet elke stalbaas er zin in om voor elk paard op stal alle poedertjes eerst nat te maken. Daar gaat je dure supplement met een keer briezen alle kanten op, behalve in de mond van je paard! 

Vitamine E voor de spieren

Nog belangrijker dan de plakkerigheid is natuurlijk de werking. Allereerst eet Esio het gemakkelijk op. Dat is sowieso een goed teken. 
Alleen dan komt de grote test en hoe test je dat? Sowieso staat Esio onder behandeling van een osteopaat. Zij kan net even wat beter voelen en zien hoe het met hem gaat. Esio is behandeld en gezien voordat ik met vitamine E begon. Vervolgens heb ik een periode exact hetzelfde werk met Esio gedaan en verder niks veranderd. Door omstandigheden heb ik de osteopaat tussendoor nog laten komen om te checken. En wat denk je? Zijn spieren voelen goed aan.
Daarnaast had Esio wat last van stijve spieren na trainingen. Ook dit is praktisch weg.

Conclusie

Een supplement testen is altijd erg moeilijk. Voor deze test heb ik natuurlijk de hulp ingeschakeld van de osteopaat als professional. Daarnaast heb ik alle omgevingsfactoren tijdens de test exact hetzelfde gelaten. Ik vind het een prijzig product, maar je hebt er niet veel voor per dag nodig. Synthetische vorm van 1 kilo doe je bij minimale inhoud (20 gr.) 50 dagen mee en deze vorm doe je 100 dagen mee. Dan geef je niet eens de minimale inhoud, maar gewoon een normale dosering per dag. In principe ben je niet duurder uit én het wordt een stuk beter opgenomen. 
Het doseren is wel een lastige zaak. Het spuitje moet je zelf halen bij een apotheek, maar het eruit halen hiervan is lastig door de plakkerige vloeistof. 
Het product werkt goed – voor zover ik dat kan testen – en naar behoren. Ik merk een losser paard, minder stijf na zware trainingen en hij eet het product goed. Alleen nog een manier om het gemakkelijker te doseren en geven. Op het moment dat je het ergens ingiet om af te meten dan is de vloeistof zo plakkerig dat de helft blijft zitten op de bodem. Daar vind ik het net iets te duur voor. Minpuntje voor de vitamine E. Ook mag het wel beter verkrijgbaar zijn oftewel: ruitershops verenig u en ga dit product verkopen in de webshop!

Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?