Stiefel Rozenbottel

Wanneer je paard het goed doet, wil je hem of haar wel wat kunnen geven natuurlijk. Voornamelijk paarden die snel te dik worden, mogen eigenlijk niet zoveel snoepjes. Deze week test ik de gezonde traktatie van Stiefel: Rozenbottels. Heel toevallig heb ik voor het testen van dit product zelf rozenbottel thee gedronken op mijn werk. Als tester moet je natuurlijk wel weten wat je je paard geeft, haha! 


Stiefel rozenbottel in het kort:
Naam: Stiefel Rozenbottel
Prijs: € 10,95 
Maat: 500 gram
Te koop bij: Budgetruitershop
Cijfer: 7 

Rozenbottel voor paarden

Gezien ik niet zomaar alles aan mijn paard geef, ben ik eerst op een mini onderzoek uitgegaan. Een rozenbottel is een vruchtje van verschillende rozensoorten. Men maakt er olie van of droogt ze zoals het testproduct van Stiefel. Voor mensen wordt vaak de olievariant gebruikt of er wordt thee van gezet. De vruchtjes zijn een bom vol vitamines en mineralen, zoals vitamine C, A, B1 en B2. Zelfs selenium is terug te vinden in de vruchten. 
De variant voor paarden zijn de gedroogde vruchten. Deze variant zit vol met anti-oxidanten, vitamine c  en veel biotine die goed zijn voor de hoeven, weerstand en herstelvermogen van je paard.

Recensie

Esio krijgt van mij eigenlijk nooit iets lekkers. Dit heeft te maken met zijn schooigedrag. Hij wordt enorm opdringerig als hij te veel krijgt, dus ik beperk het geven van snoepjes zo veel mogelijk. In eerste instantie voelt het ook best gek om zulke droge stukken fruit te geven. 
Vergeleken met snoepjes is hij hier iets minder happig op. Dat kan ik me ook wel voorstellen: ik vond de thee ook wel lekker, maar de smaak van rozenbottels is best sterk! 
Inmiddels krijgt Esio elke dag wat door zijn voer heen. Ik heb niet echt een idee dat mijn paard nu ineens nog veel gezonder is. Wat ik wel merk is het feit dat hij het wel graag eet en misschien wat beter in zijn vacht voornamelijk zit.
Voor het grondwerken en de vrijheidsdressuur vind ik het wel awesome spul. Gezien hij hier minder happig op is dan op normale snoep kan ik dit tenminste als beloning gebruiken. Hij vindt het wel lekker, maar eet niet zowat mijn hand erbij op. Én het is gezond! 

Let op! Je mag maximaal 20 gr. Rozenbottels per dag aan een paard geven (600 kilo). Een vrucht staat voor 1 gram. 

Conclusie

Een gezonde traktatie met verschillende voordelen. Zo kun je het product wel omschrijven.  Prijstechnisch krijgt het een voldoende. In principe kun je snoepjes al kopen vanaf € 3 euro, maar deze zitten vol suikers en ongezonde ingrediënten. Je kunt het product ook dagelijks door het voer geven voor de verschillende vitamines en mineralen. Een nadeel: het is beperkt houdbaar!

Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?