Een paard verkopen

Vorige week schreef ik deze blog over een paard kopen. Deze week geef ik je tips om een paard te verkopen. Waar moet je op letten? Hoe val je op? En nog belangrijker: hoe vind ik een goed baasje voor mijn paard? Verkoop je een paard voor de handel of ben je gedwongen door bepaalde redenen om afscheid te nemen van je maatje? Hoe verkoop je je paard goed en eerlijk? Allemaal kwesties waar je rekening mee moet houden. Gezien mijn recente ervaringen met het zoeken van paarden én mede-ervaringen van alle andere zoekende paardenliefhebbers die ik gesproken heb, denk ik dat ik een goede raad kan geven aan de verkopende partij.


Voorbeeld advertentie. (Esio is natuurlijk niet te koop)

 

Paard verkopen

Er zijn verschillende manieren om je paard te verkopen.

1.    Je kunt ervoor kiezen om hem voor je te laten verkopen: verkoopbemiddeling. Google ‘verkoopbemiddeling paard’ voor stallen en opties in jouw buurt. Een stal, trainer of ruiter neemt het gehele verkoopproces op zich. Vaak sta je een percentage van de aankoopprijs af of een vooraf afgesproken bedrag. Indien het paard gestald en getraind wordt bij de bemiddelaar kan er sprake zijn van extra kosten.

2.    Daarnaast kun je je paard verkopen aan een handelaar. Houd er rekening mee dat een handelaar minder betaald dan een particulier, immers moet hij ergens winst uit behalen. Mocht je snel van een paard af willen is het wel een goede optie.

3.    Als laatste optie kun je hem nog zelf verkopen. Door (on)betaald te adverteren op websites, social media, briefje ophangen op de manege et cetera. Het kost misschien meer tijd, maar je bent overal zelf bij en draagt niks af aan kosten.

 

De advertentie

Schrijf een duidelijke en eerlijke advertentie met daarin sowieso:

1.    Leeftijd en geslacht

2.    Regio waar het dier staat

3.    De vraagprijs of richtprijs.

4.    Contactgegevens eigenaar

5.    Niveau van het paard.

Wees hierin ook relevant en eerlijk.

Een paard dat jaren geleden bij de vorige eigenaar Z gelopen heeft of recentelijk met jou: een wereld van verschil. Of een dier dat eenmalig 1 meter gesprongen heeft of wekelijks op concours loopt.   

6.    Overige belangrijke kenmerken zoals bomproof, gemakkelijk te laden, gedrag naar andere paarden en naar mensen en eventueel de afstamming.

 

 

Allereerst: beoordeel je paard eerlijk. Wat zijn de goede eigenschappen? Wat zijn de minder goede eigenschappen? Welk type ruiter past er op hem? Waar is het dier het meest geschikt voor?

Als ik iets vervelend vond tijdens mijn zoektocht waren het zinnen als ‘voor de consequente ruiter’. Dit zijn zinnen die je op zoveel verschillende manieren kunt opvatten. Is het paardentaal voor: als je maar lang genoeg het bokken uitzit dan kun je er iets mee of betekent het dat je een paard gewoon met duidelijke signalen moet rijden?

Houd je advertentie zakelijk, maar menselijk. Wanneer je het er moeilijk mee hebt, mag je dit natuurlijk vermelden. Dit laat ook zien dat je er veel om geeft, maar vermijd het hele levensverhaal of dramatische beschrijvingen. Een advertentie met: ‘’braaf paard €3200. Gaat weg wegens tijdgebrek’’  is natuurlijk wel heel erg kort.

Ook super belangrijk: maak goede foto’s en video’s! De eerste indruk is enorm doorslaggevend ook tijdens de aankoop van een paard. Je paard fotograferen op een regenachtige dag in zijn wintervacht? Hartstikke leuk voor Facebook, maar voor een advertentie echt een not done. Zorg sowieso voor stand- en portretfoto’s en rijfoto’s mits het paard onder het zadel is. Vermijd meerdere foto’s van dezelfde setting. Twee hoofdfoto’s zijn leuk, maar niet relevant.


 


Nu je een compleet beeld van je paard geschetst hebt, is het tijd om de advertentie te plaatsen. Je kunt ervoor kiezen om op alle mogelijke plekken te adverteren of juist een bewuste keuze te maken. Voor mijn gevoel – geen feit dus – staan op sporthorses meer de paarden voor de sport – duh de naam zegt het al – en weinig recreatie paarden. Terwijl op Facebook en marktplaats echt alles uit elke categorie aangeboden wordt. Voordeel van Facebook vind ik het feit dat je meer een gezicht hebt bij de potentiele koper. Dat zou ik zelf een fijn idee vinden. Anderzijds is het stukje afstand op een zakelijke manier en privacy wel direct weg op het moment dat de koper ook naar jouw activiteiten en profiel kan gaan.

Denk er ook aan dat je op Facebook niet meer mag adverteren met ‘paard te koop’. Grote paardengroepen hebben in de regels omschreven op welke manier je het dier wel nog te koop mag aanbieden.

 

Ik wil graag afsluiten met een advies wat ik je echt op het hart wil drukken. Helaas zijn er naast goede mensen ook slechte paardenmensen. Liefhebbers wil ik ze niet eens noemen. Verdrietige verhalen vervuld met leugens en door verkoop achter je rug om; je wil hier niet in terecht komen. Klinkt iets te mooi om waard te zijn? Checken! Vooral op het moment dat je een paard weg doet voor een laag bedrag of met een rugzakje zou ik extra voorzichtig zijn. Een goede check kun je doen op Facebook in de groep: OPGELICHT IN DE PAARDENWERELD of Google.


Ik wil deze blog absoluut niet negatief afsluiten; als koper kom je gekke dingen tegen, maar als verkoper kan dit natuurlijk ook. Laten we de paardenwereld met elkaar beter maken, leren van elkaar en samen houden van onze hobby en huisdieren.


Laatste tip: maak een koopcontract op. Zoals ik al vermeldde in de vorige blog is een koopcontract een middel om zowel de verkoper als de koper te beschermen. Ik herhaal:

Een contract? Dat klinkt toch heel moeilijk? Mocht je nou geen verstand hebben van juridische zaken - wat heel begrijpelijk is - kun je een contract opvragen bij het KNHS (klik!). Deze is opgesteld door juristen. Zo weet je zeker dat je een goed contract hebt. Mocht je toevoegingen aan het contract willen maken, laat dit ook checken bij een jurist. Voorkom dat het contract later alsnog nietig verklaard wordt! 



Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?