Een paard kopen

Een paard kopen: een spannende gebeurtenis! Voor mij is dit niet eens heel lang geleden de orde van de dag geweest. Hoe mijn zoektocht verlopen is? Dat lees je in de blog uit Esio’s Dagboek.

In deze blog ga ik alle stappen en aandachtspunten tijdens de aankoop van een pony of paard bij langs. Heb jij een leuk paard te koop gezien? Of informeer jij je alvast naar een paard kopen? Hier vind je tips voor het kopen van een paard!



 
Een paard kopen

Wanneer je de beslissing maakt om een paard te gaan kopen en je zoektocht gaat beginnen, begin je met het op papier zetten van je eisen. Door alles op papier te zetten, kun je je hoofd leegmaken. Daarnaast kun je altijd terugvallen op je papier wanneer je twijfelt (kom ik later op terug).


Check tijdens je zoektocht regelmatig je papier. Wanneer je al jarenlang weet wat je graag wil, is dit misschien minder nodig. Wanneer je zo’n twijfelkont bent zoals ik, kom je er soms achter dat sommige eisen niet relevant zijn of veranderen.


Mijn voorbeeld: ik wil graag met eventing starten en ik ben 18+, dus om die reden kwam ik bij een paard uit. Ik kwam hierdoor in de knoop met mijn sterke wens voor een bijzondere kleur en het feit dat ik een normaal budget had. Door onderzoek te doen (officiële SGW-wedstrijden zitten op minimaal anderhalf uur rijden) kwam ik tot de conclusie dat ik praktisch voornamelijk oefencrossen ging rijden. En hier mag je een eigen hoogte kiezen, dus hoef je niet perse met de paarden mee te kunnen komen. Hierdoor voldeed een E pony ook aan de eisen (en het budget!).


Checklist

Ga alle randzaken bij langs, zoals financiën en stalling. Stel voor jezelf een budget op: houd hierbij niet alleen rekening met het aankoopbedrag, maar ook met alle overige kosten die op je af komen. Denk hierbij aan de grotere kostenposten: keuren bij aankoop, zadel en stallingsgeld. Vergeet niet dat alle overige kleinere aankopen bij elkaar ook een fors bedrag kunnen worden. Daarnaast is het handig om alvast een stal of plek te hebben waar je je nieuwe paard gaat stallen. Wordt het een pensionstalling? Een manege of paddock paradise? Of een paard aan huis?

Wanneer je bovenstaande stappen allemaal doorlopen bent, ben je goed voorbereid om op zoektocht uit te gaan. Houd je eisen als vaste leidraad aan, maar onthoud wel: het perfecte paard bestaat niet. Spreek met jezelf af op welke eisen je concessies mag doen en op welke absoluut niet. Misschien maakt een cm meer of minder niet uit, maar wanneer je thuiskomt met een shetlander – hij keek zo schattig – terwijl je op zoek bent naar een springpaard voor het hogere werk, is je missie een beetje mislukt.

 

‘’Een paard koop je met je verstand en je hart. Zorg voor een goede balans tussen beide’’

 

Waar vind ik paarden?

  • Marktplaats
  • Sporthorses
  • Bokt markt
  • Facebookgroepen
  • Via via
  • Handelsstallen
  • ehorses

 
De zoektocht naar een paard:

Wanneer je een paard ziet dat bij je eisen past, is mijn advies altijd: bellen! Tegenwoordig vinden we het makkelijker om te appen, maar je krijgt zoveel meer informatie wanneer je belt. Niet alleen door de woorden die gezegd worden, maar ook door het gevoel wat je tijdens het gesprek krijgt en hoe het gesprek verloopt. Ik vraag ook altijd om video’s Deze laat ik beoordelen door mijn instructeur, dierenarts en eventueel osteopaat. Vinden zij het paard bij mij passen? Schroom ook niet om meerdere paarden te gaan bekijken. Het liefst op dezelfde dag, zodat je ook goed kunt vergelijken.

 

Anno 2020 staat de markt enorm op scherp in het nadeel van de kopers. Paarden gaan als warme broodjes over de toonbank heen. Laat je niet opjagen! Kanttekening: wees ook geen eindeloze twijfelaar. In mijn ogen voel je bij de eerste keer wel of het paard wel of geen potentie heeft om jouw nieuwe maatje te worden.

 

Tips:

1.       Vraag op de dag van afspraak of het paard er    nog is voor je het halve land door reist.

2.       Neem een ervaren iemand mee

3.       Maak van te voren vragen en neem dit op een    briefje mee!

4.       Onderzoek van te voren een aantal zaken,       zoals afstamming. Bepaalde afstammingen  staan bekend met type karakter. Past dit bij je?

 

Wanneer je bent aangekomen, is het gebruikelijk dat het paard nog niet is opgezadeld. Mocht dit wel het geval zijn, vraag om een verklaring. Je wil immers ook graag zien hoe hij of zij zich gedraagt met naar binnen halen, poetsen en opzadelen. Verder let je op de algehele conditie en gezondheid, de hoeven, gedrag en de manier waarop je ontvangen wordt door de eigenaar. Voelt dit goed en vertrouwd? Let echt op elk detail! Snotneuzen, kleine wondjes, gevoeligheid op bepaalde plekken, oren in de nek naar een ander paard. Echt álles! Vind je dit spannend of lastig? Leg dan ook de eigenaar uit dat je dat doet, omdat je het best spannend vind zo’n grote aankoop.

 

Uitproberen

Allereerst vind ik het persoonlijk altijd prettig als het paard eerst losgegooid wordt. Kijk hierbij ook naar het gedrag wat het paard vertoont naar de ruiter en andere mensen. Is hij dominant? Loopt hij rustig mee? Maak zelf video’s tijdens het losgooien om thuis rustig terug te kijken. Vervolgens is het tijd om te gaan rijden, mits het paard beleerd is. Laat de verkoper wederom het paard zelf meenemen en opzadelen. In de tussentijd kun jij natuurlijk nog meer vragen stellen over jouw eventuele toekomstige topper! Is hij verkeersmak? Kan hij alleen op stal staan?

Laat de verkoper of trainer altijd voorrijden. Je zal niet de eerste zijn die op een zogenaamd paard rodeo mag beleven.  

Wanneer alles goed voelt en het paard goed loopt, is het tijd om zelf erop te stappen.

 

Zoals ik al zei: de markt is gespannen nu. Ik zelf heb moeten beslissen na de eerste keer kijken. Moeten? Niet in de zin van gedwongen worden, maar wel onbewust gedwongen worden, omdat er nog tien andere kopers in mijn nek aan het hijgen waren. Aangezien het advies toch twee keer kijken is, kun je de gok nemen om een tweede keer te gaan (met kans dat ie voor die tijd verkocht is) of de gok van kopen nemen (onder voorbehoud van keuring!).  

Misschien kun je voor de middenweg gaan: stel voor of je de dag erna (of op zeer korte termijn) wederom kan komen kijken.


Kleine tip: kom (voor een van beide afspraken) iets te vroeg. Hoe graag je iedereen ook wil geloven: je zal niet de eerste zijn met een gesedeerd paard.

Ga je wel voor het risico (net zoals ik) van direct kopen, ga dan thuis rustig zitten. Pak je eisenlijst erbij en de video’s van de bezichtiging. Leg het heel objectief naast elkaar neer. In welke opzichten zitten er verschillen tussen het lijstje en het bezichtigde paard? En zijn dit eisen waar je van te voren al van had besproken dat je hiervan af mag wijken of niet?

 

Je gaat kopen

Gefeliciteerd! Je bent eruit. Nu is het een kwestie van de zaken goed afhandelen. Het allerbelangrijkste is het keuren. Met je blote oog zie je in eerste instantie niet alles. Door een klinische keuring kan een dierenarts al checken hoe het paard loopt en of hij in het algemeen goed is. 

Daarnaast raad ik röntgenologisch keuren ook altijd aan. Niks is zo zuur als een paard kopen wat prima lijkt op de klinische keuring, maar uiteindelijk een aandoening zoals kissing spines heeft.


Tips:

1. Keur sowieso klinisch. Kosten klinisch keuren paard: tussen de 80 euro 180 euro ongeveer

2. Keur het liefst ook röntgenologisch. Dit kost meestal incl. klinisch tussen de 500 en 1000 euro. (ligt aan de regio en de dierenarts)

3. Neem altijd een neutrale dierenarts of je eigen dierenarts! 


Contract

Ook super belangrijk: het contract. Wist je dat... een paspoort geen geldig eigendomsbewijs is? Enkel een koopcontract (net zoals een bon in de winkel) toont aan dat jij de eigenaar bent. Daarnaast staan er in het contract een aantal belangrijke zaken:

  • Gebreken 
  • Afspraken keuring
  • De ontbindende voorwaarden 
  • Proeftijd 
  • Het afgesproken aankoopbedrag 
Een contract? Dat klinkt toch heel moeilijk? Mocht je nou geen verstand hebben van juridische zaken - wat heel begrijpelijk is - kun je een contract opvragen bij het KNHS (klik!). Deze is opgesteld door juristen. Zo weet je zeker dat je een goed contract hebt. Mocht je toevoegingen aan het contract willen maken, laat dit ook checken bij een jurist. Voorkom dat het contract later alsnog nietig verklaard wordt! 
Wil de verkoper geen contract tekenen? Wees dan op je hoede. In principe is het contact een beschermmiddel voor beide partijen, dus niks ten nadele van de verkoper. Blijf op je punt staan om samen een contract te tekenen. Print het contract tweevoudig uit en zorg ervoor dat op beide contracten jullie beide handtekeningen staan.

Contract getekend en een goedgekeurd paard? Gefeliciteerd! Je bent eigenaar van een nieuwe topper! 


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?