Een paard kopen: mijn verhaal

Een paard kopen: een van de spannendste dingen om te doen als paardenliefhebber! Het is geen speelgoed wat je koopt en bij niet bevallen kan terugbrengen. Daarnaast is het de bedoeling dat jij niet alleen je paard leuk vindt, maar het is ook zo prettig als dit wederzijds is. Gelukkig ben ik geen twijfelaar - dus wel - en kan ik goed keuzes maken - dus niet - oftewel: deze zoektocht wordt een eitje. 


Volgende week donderdag komt er een blog online met informatie en tips over het kopen en verkopen van een paard. 


Een paard kopen:

Om te beginnen is er geen beginpunt van mijn zoektocht, want ik kijk eigenlijk altijd al op marktplaats naar paarden. Na de dood van Meranti had ik een half jaar ‘paardenpauze’, maar aangezien ik het verzorgen / bijrijden van andermans paarden niks vond, begon er toch iets te kriebelen. 

Toen zag ik de ineens eentje die aan al mijn eisen voldeed. Een prachtige palomino van zeven jaar. Afspraak gemaakt om te kijken, maar na drie dagen kreeg ik bericht: hij was verkocht. Balen! 

De weken daarna heb ik dagenlang gezocht. Ik durf wel te zeggen dat ik heel marktplaats, ehorses en sporthorses ‘uitgespeeld’ heb, maar niks wat binnen het budget viel of enigszins bij mijn eisen pastte:

  • Geen bruine of iets anders standaard;

  • E pony of klein paard; 

  • Geschikt om mee te crossen;

  •  Normaal budget;

  • 4 tot 9 jaar. 

Man..man..man.. de prijzen momenteel van de paardenmarkt zijn echt bizar. Voor een normaal paard, gezond en niet knettergek, betaal je minstens 8000 euro of meer. Notitie: sommigen nog maar net beleerd oftewel geen niveau.


Inmiddels had ik leuke contacten opgedaan via bokt.nl. Dagelijks speurden wij alle mogelijke paardensites af en stuurden we elkaar paarden door. 

Ineens zag ik hem: (en de bokker die me hielp, stuurde hem op hetzelfde moment ook naar mij door. Toeval bestaat niet!)





Tegelijkertijd met Esio zag ik ook een leuke vos merrie. Iets ouder en meer opgeleid. Gelukkig lag de vos merrie op de route. Gelijk een afspraak gemaakt met beide eigenaren. In eerste instantie zou ik direct dat weekend gaan kijken, maar door omstandigheden wilde ik dit uitstellen. Toch knaagde mijn gevoel: straks was ie weer? Ik heb dit keer naar mijn gevoel geluisterd (dat zei bij de palomino ook al: ga direct kijken! Toen luisterde ik helaas niet goed genoeg naar mijn gevoel) en heb de afspraak toch wederom vervroegd. 


Maandag 23 maart. Eerste stop: de vos merrie

Wat een leuke dame! Niet perse mijn kleur, maar ik reed er zo op weg. Eigenlijk exact wat ik zocht op de kleur na. Het enige wat me tegenstond was het complete plaatje. Deze dame was 1.56 en een volbloed van ras. Behoorlijk rank gebouwd. Dit gaf twijfels: waarom aan een te klein paard beginnen? Anderzijds klikte het wel enorm goed én ik zat haar niet in de weg.

Vos merrie 

Vervolgens na 1.5 uur kwam ik op adres twee aan: Esio. Zodra ik zijn stal in kwam, was ik verliefd. Soms zeggen mensen: bij de eerste indruk weet je het. En.. ik wist het. 

Onder het zadel bleek hoe onervaren hij was. Een rondje lopen zonder te slingeren zat er eigenlijk niet in, maar.. ik was verliefd.


Eerste keer op Esio


Door de druk op de paardenmarkt voelde ik mij wel ‘opgejaagd’ om binnen een dag te besluiten. Enorm eng voor iemand zoals ik die alles wel honderd keer wil overdenken. Ik was de eerste kijker en dus had ik de eerste keus. Ga ik dit doen? Durf ik dit? JA! Ik heb thuis nog eenmaal goed naar mijn lijstje gekeken. Was dit wat ik zocht? Ongeveer wel op het onervaren na, maar dit zag ik als een uitdaging.


Vrijdag 27 maart:

De dag van de keuring. Ik heb heel snel kunnen schakelen met dierenarts Frank van Leeuwen. Esio is glansrijk geslaagd voor de keuring. Wederom 2.5 uur in de auto heen en weer.


Zaterdagochtend:

Mijn wekker ging om 8.00 uur, maar van de spanning sliep ik dermate slecht dat ik al voor de wekker wakker was. Een rit met de trailer van 2.5 uur volgde. Na een kop koffie en een praatje was het eindelijk zover: mijn eigen pony op de trailer! Hij liep zo met me mee alsof we elkaar al jaren kenden.

Na een rit van drie uur kwam het besef pas: ik heb weer een nieuw maatje voor het leven.  


Esio na 3 uur op de trailer





Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?