Een fotoshoot met het paard

Samen op de foto met je paard. Welke ruiter vindt dit nou niet leuk? De bijzondere band vastleggen en een mooi canvas voor aan de muur. In 2010 ben ik als hobbyfotografe begonnen onder de naam PhotoNindatu. Inmiddels fotografeer ik vooral nog voor mezelf, maar mijn ervaringen wil ik wel graag met jullie delen. 

 
Een goede voorbereiding 

Nadat je een fotograaf uitgekozen hebt, is het handig om enige voorbereiding te treffen. Over het algemeen spreek je met de fotograaf vaak het type foto’s af. Ga je rijden? Wil je portretfoto’s? Sfeerfoto’s (bij bijv. zonsondergang)? Wil je specifieke klederdracht aan? Er zijn zoveel opties! Denk daarbij ook aan de locatie. Waar ga je heen? Waar mag je heen? Misschien wil je wel van alles een beetje, maar om direct met de deur in huis te vallen: less is more. 


Keuzes maken

Natuurlijk snap ik dat je zoveel mogelijk uit je fotoshoot wil halen. Een divers fotoalbum met verschillende type foto’s is ontzettend leuk, maar houd het simpel! Een kledingwissel kan wel, maar houd het bij maximaal twee wissels. Veel mensen onderschatten de tijd die een gemiddelde fotoshoot duurt. Om het leuk te houden voor zowel jezelf als je paard is er niks meer vervelend dan haasten, omdat je perse die vier verschillende setjes in twee uur te proppen.  


Breng een extra persoon mee

Ook handig is een tweede persoon. Hij of zij kan helpen met je kleren, je paard afleiden en is in het algemeen handig voor de kleinere ditjes en datjes. 

Poetsen… poetsen.. en nog eens poetsen

En dit graag voor de fotograaf komt. Ik vond het altijd hartstikke leuk om te kletsen met de eigenaar, maar anderzijds heb ik vaak genoeg bij een weiland gestaan. Wachtend tot de eigenaar het dier uit de wei plukt om vervolgens te beginnen met poetsen. Dit kost allemaal extra tijd. Ook een fotograaf heeft meer op de dag te doen. 



Extra kleren

Ik heb ooit meegemaakt dat de eigenaar van het paard zelf iets wilde schoonmaken. Vervolgens kwam het paard met de zanderige snoet langs het witte jurkje. We waren op locatie en het model had geen extra jurkje mee. Heel erg vervelend en balen. Voor zowel de fotograaf als voor het model. (Spoiler: gelukkig kwam de moeder van het model als reddende engel met een extra jurkje.)

Laatste randzaken

- Wees op tijd. Liever te vroeg dan te laat!
- Een fotograaf waardeert een vermelding op social enorm
- Download een app met paardengeluiden. Gegarandeerd foto’s met oortjes naar voren! 


Bovenal: geniet ervan! Het moet een leuke gebeurtenis zijn en een echte lach is mooier dan een gemaakte. Ik wens jullie ontzettend veel fotoplezier. Boek een shoot vooral in deze coronatijd kunnen fotografen het goed gebruiken. En in deze stressvolle tijd mag je jezelf ook wel een pretmoment gunnen. 

Liefs,
Elin van voormalig PhotoNindatu

Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?