Paardenwelzijn anno 2020: Is paardrijden nog ethisch te verantwoorden? #Discussie
Het is tijd voor een discussie. Dit keer op de donderdag in plaats van dinsdag. Op #DiscussieDinsdag bespreken we luchtige, spraakmakende en soms serieuze paard gerelateerde onderwerpen. Ik benader de paardenkwesties vanuit verschillende perspectieven inclusief mijn ongezouten mening, onderbouwde bronnen en onderzoeken en vier meningen van andere paardenliefhebbers. Het onderwerp van deze week: paardenwelzijn. (gezien het complexe onderwerp is er van iedere instagrammer een eigen interview pagina gemaakt, klik op de link!)
Hoe zorg je
goed voor je paard? Paard en evenementen: is dat nog wel van deze tijd? Wat is
het meest paardvriendelijk? Het onderwerp van deze week is een zwaar beladen
onderwerp, maar ook enorm actueel.
Onlangs
heeft Duitsland
nieuwe richtlijnen voor het paardenwelzijn gepubliceerd. In deze
richtlijnen gaat het onder anderen op het verbod voor de veelbesproken rollkür.
En heel toevallig had ik hier afgelopen week een gesprek over met een
stalgenoot. Ruiters in de subtop worden vaak besproken om de trainingswijzen.
Overal duiken video’s
op, waarbij topsporters hun paard in onnatuurlijke houdingen minutenlang
rijden. Natuurlijk niet in het zicht van het publiek, maar ‘sneaky’ tijdens het
losrijden.
Als
paardenliefhebber vind ik hier absoluut wat van. Net zoals van een stang en
trens: dat lijkt mij gewoon absoluut niet prettig. Mijn stalgenoot wees mij
erop dat het bit net zo streng is als de ruiter hand, maar je hoeft geen hogere
wiskunde te studeren om te weten dat twee bitten in een situatie met dezelfde
druk tweemaal zoveel druk geven als in een situatie met maar een bit in de
mond. Naast liefde voor paarden wil ik ook realistisch zijn. We hebben het over
topsporters, zowel de ruiter als het paard. Denk je dat een turnster alleen
door zachtjes te strekken haar lijf zo lenig krijgt? Nee, ook daar worden
offers voor gebracht. Een turnster is wel zuinig op haar lijf en ik geloof
zeker dat iemand met een paard van 18 miljoen ook zuinig is op het dier.
Na twee negatieve artikelen van Het Parool zijn er ook sporters en paardenliefhebbers die een tegengeluid geven. Zo sprak Anky van Grunsven zich onder andere uit.
In de talkshow Op1 en via een column in De Telegraaf zegt zij het volgende: ''Topsport is alleen mogelijk wanneer er een unieke band bestaat tussen paard en ruiter en “Daarbij weet elke ruiter: een paard kan absoluut niet faken. En laat zich zeker niet dwingen om te komen tot prestatie.” In hoeverre klopt deze uitspraak dan? vraag ik mij af. We zien in andere landen waar het fenomeen paardendansen nog heerst (een paard in ketenen zetten en flink opjagen zodat hij zenuwachtig op de plaats danst met ondersteunende muziek) dat een paard zich zeker tot een bepaalde hoogte tot onnatuurlijke dingen laat dwingen. Natuurlijk is paard in een gebalanceerde piaffe wel iets heel anders dan een dribbel met tactfouten, maar we zien hierdoor wel dat een dier zich zeker laat dwingen door de mens wanneer je maar overheersend genoeg bent. Daarnaast vraag ik mij hardop af waarvoor alle scherpere optomingen in de hogere sport dan voor nodig zijn, gezien je de topsport alleen door middel van een 'unieke band' kan bereiken.
Begrijp me niet verkeerd. Op zich vind ik het super dat men aandacht besteed aan paardenwelzijn.
Laten we realistisch zijn: de paarden van vroeger hadden het veel minder goed. Als werkpaard moest je gewoon functioneren. Anno 2020 is er veel meer liefde bijgekomen, immers rijden we omdat we de hobby ambiëren, maar voor wie rijden we eigenlijk? Voor onszelf of het paard?
Paardenevenementen: is dat nog wel van deze tijd?
Andere organisaties gaan nog een stapje verder: wedstrijden en evenementen? Dát is pas paardonvriendelijk zeggen zij. Sarah Pesie van Dier & Recht schreef het al eerder genoemde artikel op Het Parool . Circussen met uitgebuite dieren die kunstjes doen voor ons vermaak. Hondenshows met doorgefokte rassen die last hebben van allerhande gezondheidsklachten. Vuurwerk afsteken in de buurt van een manege. Evenementen waar dieren de dupe van zijn, zijn niet meer van deze tijd. Daar denkt de gemeente Amsterdam gelukkig ook zo over. Althans, op papier.
In het artikel beschrijft zij het gebruik van paarden op Jumping Amsterdam. Voor Sarah staat het evenement voor een uitbuiting van paarden voor het vermaak van het publiek en voor het winnen van prijzen door de deelnemers. Zij schrijft kritisch over onze liefde voor paarden die ons soms kan verblinden, waardoor we niet kritisch meer kijken naar hetgeen wat we daadwerkelijk aan het doen zijn. Naast Jumping Amsterdam zijn natuurlijk nog veel meer evenementen waar al jaren discussie over is. Denk bijvoorbeeld aan de bekende Zuidlaardermarkt. Een gezellige markt vol paardenspullen, een kermis en dronken volk met op een haarafstand lopen allerlei pony's vastgebonden aan een touw die vanaf een uur of 4 's nachts op hun plek geïnstalleerd worden. Ook daar wordt er volop aan het paardenwelzijn gewerkt door erkende dierenartsen die er controleren, verschillende controles worden uitgevoerd op de paspoorten en het verplaatsen van de paarden verder weg van de kermis. Twee verschillende voorbeelden waar beide organisatoren zeggen aan het paardenwelzijn te werken. Toch vind ik persoonlijk dat Jumping Amsterdam meer aan welzijn werkt dan een paardenmarkt. Die van mij toch al afgeschaft mag worden. Hiermee probeer ik te zeggen: iedereen ziet 'ergens aan werken of iets verbeteren' op zijn eigen manier.
Wie is er verantwoordelijk voor paardenwelzijn?
Bronnen:
- Het Parool
- Bit
- De hoefslag
- De Telegraaf
Reacties
Een reactie posten