Angst of onzekerheid met paardrijden: tips en tricks!

  Angst met paardrijden? Faalangst bij wedstrijden? Of slechte ervaring met paarden? We praten er niet graag over, maar er zijn genoeg ruiters die spanning tijdens het paardrijden ervaren. Het is niks om je voor te schamen en met deze blog wil ik je enkele tips geven weer met plezier op je paard zit.

Ken je dat? Scrollen op je social media en bedolven worden door perfecte plaatjes van spaanse hengsten met indrukwekkend gangen met daarop een ruiter waar je 'u' tegen zegt. In combinatie met perfectionistisch zijn, zoals ik en velen met mij, kan onzekerheid of angst de overmacht nemen. En dan wordt paardrijden ineens een stuk minder plezierig dan het hoort te zijn. 

Laat ik direct met de deur in huis vallen : het perfecte plaatje bestaat niet.

Mijn onzekerheid? Een combinatie van perfectionisme en het feit dat ik geen held ben met jonge nieuwe paarden door hun onvoorspelbaarheid. 



Angst bij paardrijden

Aangezien paardrijden niet zonder vallen of stoten gaat, heeft bijna iedereen wel eens een moment van angst ervaren bij het paard. De heftigheid van de situatie en de mate van angst is natuurlijk voor iedereen verschillend. De volgende keer dat je opstapt of in dezelfde situatie beland, kun je te maken krijgen met onzekerheid of angst door de vorige keer. Paarden kunnen niet redeneren en leven niet in het verleden, maar ze kunnen wel voelen dat jij niet ontspannen bent.

Dit moet je niet willen en het is niet nodig, dus hierbij een aantal tips! 

Met plezier paardrijden

Tip 1: ademen

Wanneer je gespannen wordt, gaat je hartslag en je ademhaling sneller. Sommige ruiters houden hun adem zelfs even in. In deze categorie zit ik dus...

Wat goed helpt zijn ademhalingsoefeningen, maar wat ik zelf erg prettig vind, is zingen. Door te zingen (en dan bedoel ik niet muziek als I Wil Always Love You, haha) ga je via je buik ademen en wordt je ademhaling weer stabieler. Daarnaast leidt je jezelf af.

Ook met mijn vorige pony ging het opstarten moeizaam. Je verwacht veel, maar het gaat niet altijd vlekkeloos. En niemand vindt het leuk om te vallen...


Tip 2: niet vermijden, niet opzoeken

 Door altijd een situatie te ontlopen, wordt het alsmaar spannender. Je versterkt je angst en de drempel om de angst te overwinnen wordt alsmaar hoger. Dit betekent niet met bijvoorbeeld buitenritangst direct met het eerste beste paard op buitenrit stevig moet galloperen. Stapje voor stapje kun je je grenzen verleggen, maar houd het veilig! Zorg ervoor dat je in een vertrouwde omgeving bent of met een vertrouwd persoon / paard. 


Tip 3: accepteren en praten 

 Het belangrijkste van allemaal is je angst of onzekerheid accepteren. Het is menselijk en te overwinnen. Daarnaast helpt het om het te bespreken. Misschien hebben andere ruiters handige tips of kan je instructeur voortaan een beetje rekening houden dat jij iets spannend vindt. Door positief te blijven en overwinningen hoe klein die ook zijn te vieren, werk je aan het overwinnen van je angst of onzekerheid. Kleine stapjes vormen uiteindelijk een weg naar succes.  


Uiteindelijk springen we tuigloos. Hierdoor kreeg ik verwachtingen van mijn nieuwe pony dat ik dit ook zomaar kon doen, maar daar ga je vaak de mist in. Je moet helemaal opnieuw beginnen!


Al met al is niemand perfect en niks komt je zomaar aanwaaien (ook niet bij die perfecte ruiters op Instagram!). 

Vergeet niet dat we veel van onszelf en ons paard verwachten. En dat iedereen leert op zijn eigen tempo. 

Wanneer je last hebt van traumatische ervaringen zijn er genoeg therapeuten en paardencoaches die je met alle liefde helpen om weer plezier te ervaren met paardrijden, want dat gun ik iedereen.


Liefs,

Elin





 

Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?