DiscussieDinsdag: wanneer ben je te zwaar/te groot voor je paard?

Het is tijd voor een discussie op dinsdag. Op #DiscussieDinsdag bespreken we luchtige, spraakmakende en soms serieuze paard gerelateerde onderwerpen. Ik benader de paardenkwesties vanuit verschillende perspectieven inclusief mijn ongezouten mening, onderbouwde bronnen en onderzoeken en twee meningen van andere paardenliefhebbers. Het onderwerp van deze week: ben ik te zwaar / groot voor mijn paard?

Overgewicht bij ruiters

Het komt voor, maar we spreken er niet graag over. Hoeveel gewicht kan een paard dragen? Wanneer ben je te groot voor een pony? Naast de feitelijke conclusie – te zwaar en te groot – bestaat er ook nog zoiets als ‘voor het plaatje’ te groot. Soms willen we het niet zien, immers is afvallen niet erg makkelijk én krimpen kunnen we helaas niet. Denk bijvoorbeeld aan het ontgroeien van je eerste eigen pony. Wanneer je (als) kind te groot wordt, moet er een beslissing genomen worden. 



Hoeveel kilo mag een paard dragen?

Vanaf de jaren 80 wordt er al onderzoek gedaan naar de draagkracht van paarden. Uit deze onderzoeken is gebleken dat een paard 15 tot 20 procent (inclusief tuig) van zijn eigen gewicht mag dragen. Bij de KNHS instructeursopleiding wordt er een leidraad van 17 procent gehanteerd: 17 procent menselijk gewicht en de overige drie procent voor het tuig. Naar mijn mening moet je elke casus apart behandelen: elk tuig heeft immers een eigen gewicht. Een westerzadel weegt over het algemeen veel meer dan een standaard Engels zadel. 


Grappig detail: in 2008 is er opnieuw onderzoek gedaan naar de draagkracht van paarden door Debra M. Powell, Karen Bennett-Wimbush, Amy Peeples en Maria Duthie. Opvallend genoeg kwamen daar dezelfde resultaten uit. 


Hoe gaat het met je? Al druk aan het rekenen? Stress of juist gerust gesteld? Wacht, er is nog meer. Ook de conditie/leeftijd/bouw van het paard, jouw balans en ervaring en de combinatie verhoudingen van het paard, zadel en de ruiter spelen ook een rol. Dit wil overigens niet zeggen dat een te zware ruiter met een goede balans ineens gedoogd. Wat zegt het wel? Wanneer een ruiter binnen de genoemde 17 procent valt, kan hij of zij het paard alsnog erg in de weg zitten door bijvoorbeeld een slechte balans. 

Ruitergewicht per ras 

Om het nog ingewikkelder te maken, maken sommige bronnen ook nog eens onderscheid per ras en het verschil tussen een paard/pony. Dat is (denk ik) ook de reden waarom je volwassenen van 1,80 op IJslanders ziet rijden. De verschillende theorieën (voorbeeld: 15 procent voor een normaal ras en 20 procent voor een trekpaard) die je op internet vindt, kan ik nergens onderbouwd in onderzoeken vinden. Nogmaals is het belangrijk om met alle factoren rekening te houden. 

Naar mijn mening telt de bouw voornamelijk mee. Zo zien we bij paarden vaak lange benen en een lange rug. Een lange rug is weker dan een kort gedrongen bouw. (zie een denkbeeldige lange en korte plank voor je. Ga op beiden staan: welke zakt meer in?). Ik kan zo moe worden van de mensen die zich verschuilen achter het feit dat ‘iedereen het doet’. Of per definitie het idee hebben dat bepaalde rassen altijd geschikt zijn voor grotere en zwaardere ruiters. Daarentegen zie je wel vaak een bepaald type bouw terug bij een ras. 

Met de billen bloot

Gezien ik mijn mening ook geef, vind ik ook dat ik mezelf als voorbeeld moet durven nemen. Hieronder een afbeelding met drie verschillende type paarden. Zelf ben ik erg licht (53 kilo), maar zeker niet de kleinste (1.70). 
Op geen enkel paard komen mijn benen voorbij de knieën. Toch vind ik het beeld met de ranke volbloed (de grootste pony van het stel) een stuk minder mooi dan de overige twee foto's. 

Als ik de overige factoren bekijk, zoals mijn conditie, ervaring en die van het paard. Durf ik wel op de eerste twee te stappen, maar zou ik paard 3 laten staan.

Van links naar rechts: barokke Quarter van 1.52 - rondgeribte New Forest van 1.44 - ranke volbloed van 1.54 (ruiter 1.70)


Tot welke lengte kan je op een d-pony? 

Naast het gewicht is ook de lengte van de ruiter van belang. Helaas bestaat er geen formule om de maximale lengte van de ruiter te berekenen. De ene ruiter vindt zichzelf te groot wanneer zijn of haar borstbeen onder de schoft zit, terwijl een andere ruiter niet meer op een paard stapt waarvan de schofthoogte lager is dan de schouders. Een lastige kwestie wat mij betreft. Hoe vaak hoor je wel niet ‘voor het plaatje’ te groot of juist perfect. Wanneer je met een pony mee kan lopen, snapt iedereen dat je te groot bent, maar een veel groter probleem (en smaakkwestie) is het bovenlichaam. Helaas tot op heden geen rekensom hiervoor, maar ik hoop wel dat deze er zeker gaat komen! 

Zeg jij er wat van?

Als paardenliefhebber wil je het beste voor je paard. Dierenarts hier, vitaminespuit daar, maar hoe zit dat met ons eigen gewicht / lengte. Durf jij een ander aan te spreken op zijn of haar gewicht/lengte? In tijden van body positivity en taboe op gewicht kan het lastig zijn om iemand hierop aan te spreken, maar is dat niet juist verantwoordelijkheid nemen voor het paardenwelzijn?

Anderzijds wil je iemand niet kwetsen. Immers weet je niet of diegene al hard aan het sporten is of zich er juist niet bewust van is. Een lastige kwestie, maar zeker geen onbelangrijke. Laat op Instagram of hieronder weten hoe jij het zou oplossen! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?