(on)zin over/van bitten

Na de discussiedinsdag van mei ben ik nog dieper in de bittenmaterie gegaan. Welk bit is geschikt voor mijn paard? Verschillende paardenbitten, feiten over bitten en meer. Welk bitje je moet kiezen, ga ik later in een keuzehulp uitleggen. In deze blog probeer ik je globaal door de wereld van ‘het bit’ heen te leiden. 

© PhotoNindatu

Het paardenbit

In een ver ver verleden zijn we begonnen met het rijden van paarden. Wanneer we exact begonnen met een bit is helaas niet bekend. Wel weten we dat rond 1200 voor Christus de eerste metalen bitten kwamen. Daarvoor zijn verhalen bekend van bitten gemaakt van hout en hoorn. Inmiddels zijn ze er van allerlei materialen, zoals: 
RVS
Koper
Aurigaan
Leer 
Kunststof

Daarnaast zijn er vele soorten met elk hun eigen werking. Hier ga ik het in een volgende keuzehulp uitgebreid over hebben. 
Verder is het belangrijk om de goede maat te kopen. De breedte van het bit wordt gemeten tussen de ringen. Om een heel globaal schema te geven welke maat jouw paard kan passen – neem dit als leidraad en niet als vaststaand feit – , zie onderstaand schema. Voor Esio en mijn vorige paard klopte het wel. En voor jouw paard? 

© PhotoNindatu


Welke maat bit moet mijn pony? 

(mini) shetlander     8,5 tot 9,5 cm 
A,B en kleine C pony's  10.5 cm 
Grote C,D en E pony's  11.5 cm
Grote E pony's en kleine tot middelgrote paarden 12.5 cm
Grote paarden  13.5 cm 
Trekpaarden    14.5 tot 17.5 cm  

 ‘’Een dun bit is minder vriendelijk’’ 
Fabel. Naast het zinnetje wat je door mijn vorige blog moet kunnen dromen – bit is zo hard als de ruiterhand – is een dun bit niet perse scherper. Een te dik bit kan ervoor zorgen dat het paard de mond lastig kan sluiten en de hulpen veel harder aankomen doordat het stuk in de mond te dik is.

‘’Bitmaten kunnen per fabrikant net iets verschillen’’ 
Feit. Ondanks dat het te meten stuk altijd gelijk is (namelijk vanaf de ringen), kan het zijn dat er verschil zit tussen de maten per fabrikant. Net zoals je eigen kleren: soms valt het ene merk net wat groter dan het andere.

‘’Een bitje van kunststof, zoals het appelbitje, is zachter dan metaal’’ 
Fabel. Het materiaal is zachter, maar voor sommigen paarden is dit materiaal absoluut niet prettiger, omdat het brandplekjes kan veroorzaken in de mond. 

Tip: een bitfitter of tandarts kan je helpen in te schatten wat het beste bij je paard past aan de hand van zijn anatomie (tong, kaak et cetera).

De volgende keer leg ik alle soorten bitjes uit en maak ik een keuzehulp. Nu je alles weet over bitten, kan ik je dan op weg helpen om het juiste bit voor jouw paard te kiezen. Tot de volgende keer! 



Reacties

Populaire posts van deze blog

KEUZEHULP: Welk hoofdstel kies ik?

Beginnen met eventing: crossen voor dummies!

Peesproblemen, PSSM en meer blessures voorkomen en (gedeeltelijk) genezen?